b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Sprutor i fjällen

Kategori: Barnlöshet

Jag hade bestämt att jag varken orkade eller ville starta en hormonbehandling innan skidresan i mars. Jag ville inte oroa mig för att ett embryo skulle falla ut i hög hastighet i någon snäv kurva i backen. Ännu mindre ville jag sitta ensam nykter i ett sällskap där alla andra taggat i månader för afterski och tuff skidåkning. Inte heller ville jag åka med ännu ett misslyckande ivf-försök bakom mig. Jag bestämde mig helt enkelt för att låta bli. Vi var verkligen inte överens. För andra gången fick han acceptera att jag ville vänta med ytterligare försök. 
 
Februari månad kom och med den stressen. Vi hade redan fått klartecken från ivf-kliniken. En hormonbehandling med sprutor var ett telefonsamtal bort. Kanske kunde jag börja mensen i mars. Den borde infalla precis under vår skidsemester men sprutor har jag tagit förr. Det borde faktiskt gå. Jag har hämtat ut sprutan apoteket och packar ner dem varsamt i takboxen då de måste hålla kall temperatur. 
 
Mensen kommer nästan direkt när vi nått Sälen. Jag ringer kliniken nästkommande dag för att få instruktioner på dosering. Kvinnan jag talar med är barsk. Jag har igen kollat att det är rätt spruta vi packat. Vilket det är men inte rätt mängd. Jag har hämtat ut fel mängd. Hur kunde jag vara så dum? Jag frågar sjuksköterskan om det finns möjlighet att starta ändå och justera dosen efter semestern. Hon säger nej och att vi är välkomna att starta nästa månad istället. Vi lägger på och jag bryter ihop i vårt lilla fjällrum med panel och våningssäng och jag gråter, gråter, gråter. Plötsligt vill jag inte vänta en sekund till. Jag vill börja NU! Han ber mig andas. Vi löser det, säger han. Han ringer till apotekets kundtjänst och ber dem kolla hur lång tid det skulle ta att få sprutan levererad upp till fjället. Därefter ringer han upp kliniken igen och säger att vi vill visst starta. 
 
Han gjorde allt det där och det visar sig att jag ska vara för evigt tacksam. 

KOMMENTARER:

  • Emilie säger:
    2015-07-07 | 06:38:33

    Som jag väntat på ett inlägg här ifrån! ❤️ Hoppas allt är bra med er! Och (liten i magen)!

  • Anonym säger:
    2015-07-07 | 11:40:25

    Åh du e verkl gravo.... Grattis.älskar din blogg snälla uppdater oftare

  • Sannife säger:
    2015-07-09 | 16:35:03
    Bloggadress: http://karlekochvantan.spotlife.se

    Hej,
    vill börja med att säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Du skriver så ärligt och jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Lycka till med allt!

    Kram

Kommentera inlägget här: