b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Paketerbjudande

Kategori: Barnlöshet

Jag har köpt fler ägglossningstickor. Paketerbjudande. Webbsidan har erbjudit samma kompispris i två år nu. Första gången vi beställde hade vi bott i huset en månad. Tänkte att skulle lösa sig till det bästa när flyttstressen lagt sig.
När vi "hjälpt" naturen på traven i tre månader började jag bli riktigt orolig. På bruksanvisningen stod det tydligt att om man inte fått ett lyckat resultat inom dessa tre månader skulle man söka vidare hjälp. 
 
Om två dagar står jag på Ica Nära igen för att hämta ut ännu ett paket med stickor. Försändelsen döljer alla spår av fertilitetsproblem. I väntan på startskottet till IVF tänker vi försöka på egen hand (ja, med ägglossningstickor då förstås som nu världens mest naturligaste grej). Det är sista chansen för en bebis 2015. Sista chansen. Jag vill, vill, vill inte ha ännu ett bebislöst år bakom mig. Kom igen nu äggklockorna, sjung med mig! 
 
Tårarna svider bakom tunga ögonlock. Det ett här är helt jävla stört. 
 
Och prestationsångesten har nått nya höjder.. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-02-17 | 10:58:43

    Prestationsångest. Ja. Sånadär stickor är inget för mig, blir alldeles för mycket fokus på att ligga på schema. Och det gör mig knäpp. Fast jag fattar att om man har oregelbunden ägglossning kan det vara bra att veta.
    Men för min del, om jag ska klara av att leva med barnlösheten och för att vi ska ta oss ur den, så måste så mycket som möjligt av prestationsångesten bort.
    Önskar dig och er det bästa!

  • Emma säger:
    2015-02-18 | 11:08:37

    Åh vad det svider i hjärtat att läsa och känna igen sig i den där prestationsångesten.

    När vi gjorde vår utredning inför IVF frågade vår utredande läkare "ni håller väl inte på och plågar er med såna där ägglossningstest?". Det var ett wake up-call. Han förklarade att testen inte höjer chanserna att bli gravid (nä, inte ens marginellt). "Det enda de gör är att förstöra folks sexliv och förstöra äktenskap och det kan ingen IVF i världen laga igen". Vi hade precis testat dem och kände direkt att det blev en konstig känsla att ha sex när man "ska". Så vi la ner dem. Har man sex ungefär varannan/var tredje dag tiden efter mens och några veckor framåt så har man precis lika bra chanser som om man har sex när stickan visar att det är dags. Det ger ju bättre möjligheter att få till det när andan faller på.

    Nu har det inte blivit något barn för oss än men hade vi på toppen av barnlösheten haft prestationsångest i sexet hade jag gått under. Jag beundrar dig som hållit ut så länge!

Kommentera inlägget här: