b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

En brottningsmatch

Kategori: Barnlöshet, Livet

I mitt huvud pågår en brottningsmatch. Rond, efter rond.
 
Jag har börjat analysera andras liv. Jämför sedan med mitt egna. Vi är väl lyckliga, trots allt? Bor i det perfekta huset. Köpte förra året ny bil. Han älskar sitt jobb. Jag trivs på mitt. Snart ska vi åka skidor igen. I höstas var vi på solsemester. Projekt "badrumsrenovering" ska startas upp. Bufferten finns. Ibland äter vi ute på restaurang. Går ofta på bio. Vi är friska. Våra familjer mår bra.
 
Vi hade kunnat stanna där. I dessa tankar. Konstaterat att livet i övrigt är rätt bra. Men jag tycker det är löjligt. Jag kan inte. Varför ska vi, bara för vi inte kan få barn, vara mer tacksamma för andra saker än övriga människor. Har vi mer skyldighet att känna "tacksamhet". Jag fattar med mitt förnuft att alla föräldrar med barn inte blir automatiskt lyckliga men vi hade planerat för det här. I minsta detalj. Från föräldraledighet, ekonomi, barnuppfostran m.m.
 
Så jag jämför. För att rädda mig från de mörkaste stunderna i livet intalar jag mig att föräldrar är avundsjuka på oss. Vi är fria. Kan göra vad vi vill. Resa dit andra bara drömmer om. Vi har inga måsten. Ingen att behöva trösta om nätterna. Ingen att hämta på skolgården. Vi behöver inte skjutsa till kompisar. Vi hör ingen resonera om barnprogram. Att byta blöja på. Ingen som kryper ner i vår säng efter mardröm. Vi har inga bebisskratt.
 
Vi har inget.
Ingen resa i världen kommer kunna ändra på det.
 
Kommentera inlägget här: