b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Ett skadat lyckorus

Kategori: Sorg

Jag trodde alltid att från och med den dagen jag skulle bli gravid att jag skulle leva i ett förevigt lyckorus. Sanningen är att jag faktiskt gjort det tills för ett par dagar sedan. 
 
Jag har alltid varit känslig. Känslig för allt. Dofter, ord, sanningar, olyckor, besvikelse, smärta, oro. Allt. Med min känslighet fick jag bygga upp en fasad. En tuff tjej med attityd och åsikter. Bakom fasaden har det dolt sig en rädsla. En rädsla för att inte bli omtyckt. Oändligt många timmar har jag haft ångest för jag saker jag sagt och gjort. 
 
Mina känselspröt har verkligen berikat mitt liv men ställer också till det med jämna mellanrum. Jag hör avundsjuka på långa vägar, dolda förolämpningar, elaka kommentarer, inlindade spydigheter. Jag blir alltid så ledsen när jag förstår att människor vill mig eller varandra illa. Samma känselspröt gör också att jag lever ett fantastiskt liv, med mycket färg och känslor. Jag hade knappast velat vara utan dem. 
 
För ett par dagar sedan började det. En kommentar som träffade och som skulle träffas. Att den var riktad var värre än att den var sann. Sen var hjärtat vidöppet och allt gick in. Jag blev mer och mer deprimerad. Idag orkade jag knappt le. Jag kände mig tjock och ful, ledsen och arg. Han såg direkt och önskade att vi kunde hitta tillbaka till mitt glada jag. Det glada jag som varit så fantastiskt sen vi blev gravida. Han hatar när jag gör såhär mot mig själv. Han säger att min självuppfattning är helt galen och önskar att jag kunde skita i människor. Så pratade vi i telefon idag och jag skulle inte hinna hem tills dess att han började jobba. Jag orkade inte prata mer och la på. 
 
Vi är så olika. Tackar Gud för det. Jag önskar att att vårt barn får sin pappas självkänsla och inte min brist på det. Jag vet att det är vårt jobb att fixa. Vi ska göra vårt bästa. För det finns inget mer värdefullt än det. Det och kärlek. 
 
(Jag fick ett videoklipp hemma att se. Lång kärleksharang från den blivande pappan. Mat förberett. Rosor och choklad. När jag har han i mitt liv är allt komplett)