b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

En påse skit

Kategori: Barnlöshet

En situation gjorde mig så upprörd igår. Så upprörd och besviken att jag blev otrevlig. Alla möten, samtal och utredningar med alltid olika läkare på ivf klinik, sjukhus, vårdcentral, privat gynmottagning spelades upp i mitt huvud och jag tappade det. Jag och min man har alltid varit oerhört tacksamma för den hjälp vi fått och får. Vi har villkorslöst slängt oss i personalens händer och alltid tackat duktigt efter varje besök och samtal. Vi har inte begärt mer än exakt vad vi är berättigad till och knappt det. All vår tillit har legat i deras händer. 
 
Jag minns för ett par år sedan när jag vände mig till vår vårdcentral och husläkare eftersom jag hade blod i avföringen och haft i månader. Läkaren som mötte mig där var en ung man, direkt på sak. Jag berättade om min diagnos endometrios och undrade över sambandet. Han frågade då istället om jag tog p-piller varpå jag svarade att nej det gjorde jag inte. Fick en föreläsning i att det var ett bra sätt att hämma symptom. Jag blinkade hårt och förklarade att vi försökt få barn en tid och att det inte var ett alternativ. Han övergick då till mina alkoholvanor och frågade mig om dem. Jag svarade uppriktigt att jag dricker vin någon gång ibland, inte ens varje vecka men att jag inte heller avstod helt. Då fick jag istället en utskällning. Att dricker man alkohol medans man försöker få barn "får man barn som sitter längst bak i klassrummet". Jag visste inte ens om jag kunde få några. Sen fick jag lägga mig på britsen med rumpan upp och vänta på att den manlige läkaren skulle undersöka mig på ett högst privat ställe. 
 
Som om ofrivillig barnlöshet inte var skit nog. 
Kommentera inlägget här: