b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Pricka in din babymånad

Kategori: Barnlöshet

Trillade över en gammal artikel från 2005 i Aftonbladet. Så korkade artiklar kan knappast publiceras längre. I artikeln "Pricka in din babymånad!" radas det upp för och nackdelar med att vara född i årets olika månader. På riktigt. Lätt att tro att jag fabricerar detta eftersom det är så jävla dålig läsning. Hade jag haft möjlighet hade jag präntat ut artikeln på papper och använt till större behov, typ som att torka ändan. 
 
Jag är född i början på sommaren. En till synes perfekt tid. Blommor blommar och fåglar kvittrar. För en miljon år sedan när jag trodde jag var gravid räknade jag ut beräknad förlossningsdag. Till min stora förvåning fick jag exakt samma dag som min födelsedag. Jag såg såklart ett tecken från Gud och började dagdrömma om gemensamma kalas. Jag menar det händer faktiskt. Min pappa fick en son på sin födelsedag. Han är född i december. Det är enligt tidningen katastrofernas katastrof för alla nyfödda bebisar och vuxna. Ändå är två av de vettigaste pojkarna jag känner födda i denna månad. Och på samma dag. 
 
Vi fick ingen sommarbebis. 
Ack, jag minns den tid såväl när man fortfarande trodde att MAN KUNDE PLANERA ETT BARN.
Nu vet vi bättre. 
 

KOMMENTARER:

  • Susanna säger:
    2015-06-07 | 13:06:07
    Bloggadress: http://vilsen5.wordpress.com

    Vad som retar mig mest med sånna artiklar är att det liksom tas för givet att alla kan välja månad. Att många par kämpar med barnlöshet verkar inte finnas med i artikelförfattarnas världsbild. Sen alla diskussioner jag hört på jobbet, om att välja månad/årstid och så sitter man där själv och hjärtat blöder efter alla dessa år och man bara längtar efter ett friskt barn - när som helst. Perspektiv.

Kommentera inlägget här: