b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Sorgen i hjärtat

Kategori: Barnlöshet, Sorg

På samma buss sitter en ung tjej med dubbelvagn. Hon har två fina pojkar. Uppskattningsvis 1,5 och 3 år. När hon vänder sig om för att ta upp sin minsta i famnen ser jag hennes lilla kula på magen. Hon är definitivt gravid. 

Jag har nog alltid tänkt att jag skulle bli en flerbarnsmamma. Tre hade varit så coolt. Det blir nog inte så nu. Förhoppningsvis får vi ett. 

Den här barnlösheten har förstört allt roligt. Vi kommer aldrig kunna överraska vår familj eller vänner med nyheten "vi väntar barn". För alla vet hur länge vi väntat. Tänker att folk mer kommer känna en lättnad för vår skull men också för deras. Vi vet ju precis när vi blir befruktade så inte ens vi själva kan bli förvånade. Fy fan va trist det känns. På riktigt. 

Sen då? När graviditeten är ett faktum kommer sorgen försvinna? Jag tror inte det. Den kommer kanske ersättas till viss del men då av rädsla men sorgen i hjärtat kommer alltid finnas kvar. Kommer jag stoltsera med min mage eller kommer jag tänka på alla jag möter som ger mig sorgsna blickar för att de är i samma situation som vi befann oss i. Ser jag dem då? 

Det blir inte alltid som man tänkt sig. 
Jag vet. 

KOMMENTARER:

  • Lin säger:
    2015-03-13 | 01:07:14
    Bloggadress: http://nabbarochklor.bloggproffs.se

    Hej du! Känner igen mig i dina tankar, både nu när vi kämpar för ett syskon och innan vi fick vår son genom IVF.
    Nej, man kommer inte över det. Men det blir mindre smärtsamt. Jag har inte varit gravid och självgod med skämt om att "smitta med gravidbaciller" och annat ;-) Hatar sånt! Man blir kanske, kanske en bättre människa av kampen. Som numera mamma är jag iaf övertygad att jag har blivit en mycket bättre förälder än "vanliga" tack vara vår kamp och mitt ofrivilligt upplevda perspektiv på det hela. Det är en liten tröst nu.
    Kramar till dig!

Kommentera inlägget här: