b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Jag ska bli mamma

Kategori: Livet

Igår var vi på sista föräldragruppsträffen. Vi gick tillsammans. Fnissade innan vi klev in genom dörrarna. Han sa bestämt att "nu måste vi skärpa oss". Trots det hade vi svårt att hålla oss för skratt när vi visades en film om amning. Att lite tuttar kan vara så befriande.
 
Nu är det inte långt kvar. Imorgon går vi in i vecka 34. Idag gick jag hem tidigare från jobbet och kräktes när jag väl var hemma. Jag känner mig illamående och matt. Det kom inatt men envis som jag är gick jag ändå till jobbet idag. Jag är aldrig hemma från jobbet annars. Hoppas jag är frisk tills imorgon. Att jobba är det roligaste jag vet.
 
Hela dagar nu tänker jag på att jag ska bli mamma. Det är så overkligt alltsammans samtidigt som det känns som världens mest naturliga grej. Jag visste innerst inne att vi skulle hamna här till slut. Jag minns när jag satt i trädgårdsstolen framför vårt nyköpta hus och stirrade in i skogen och sa högt för mig själv "du vet att du kommer bli mamma". Jag önskar att jag varit mindre ledsen. Jag önskar jag känt mig mindre ensam. Jag önskar att jag hade tagit mer plats och pratat mer om min sorg och rädsla med mina vänner och familj. Jag har svårt för att dela med mig. 
 
Det gör ont i mig när jag tänker på hur svårt det var att ta sig hit. Vi kom så långt, han och jag. Vi ser varandra varje dag, vi skrattar och älskar varandra villkorslöst. Vi är en mamma och pappa till ett ofött barn som vi längtat efter i en evighet. 
Snart är vi en hel familj.
 
Kommentera inlägget här: