b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Rutinkontroll

Kategori: Gravid

Idag var det kontroll hos barnmorskan. Jag var fast besluten över att gå själv denna gång då han jobbat natt och endast hade ett fåtal timmars sömn innan nästa arbetspass. 
 
Jag hade laddat rätt länge. Säkert ett par dagar. Tänkt på önskat SF-mått, på eventuell vikuppgång och det obligatoriska blodprovet. Jag kände mig faktiskt inte ens orolig imorse när jag parkerade bilen utanför familjecentrum. Vecka 33 och om bara ett par minuter skulle jag få höra vår pojkes hjärtljud. Först skulle vi samtala lite, barnmorskan och jag. Jag har fortfarande lite svårt för hennes något överpedagogiska sätt att tilltala mig. Jag minns vårt allra första möte. Då kände jag mig irriterad precis hela tiden. Vi hade kämpat i över tre år för att bli gravida. För oss var det viktigt att man förstod att vi var skräckslagna och oroliga i samband med graviditeten. Nu efter flertalet träffar måste jag erkänna att jag trivs med vår barnmorska. 
 
Alltid tidigare när han varit med på mötena har jag varit kontrollerad och inte ställt för många frågor. Jag har varit skärpt och inte låtit oron ta i överhand. Han har det inflytande. Han förutsätter att allt är bra till någon bevisar motsatsen. Men så ställde barnmorskan en öppen fråga idag och allt var förgäves. "Hur mår du?" Jag började berätta. Vi avverkade allt och jag tänkte det var tur han inte lyssnade nu då oron gavs alldeles för mycket utrymme. När jag hör mig själv fråga om det är vanligt att bebisar dör i magen inser jag att jag gått för långt. Diplomatiskt svarar hon att nej det inte vanligt men att allt kan hända. Vad ska hon svara? Det finns inga löften. 
 
Sen tog hon med mig in i annat rum där jag fick lyssna på perfekta små hjärtljud. 
Då kände jag mig lite lugnare och åkte direkt hem för att väcka mannen och berätta de strålande nyheterna. Han verkade mest förtjust över att bebisens huvud borrat ner sig och han nu låg med rumpan upp. Det var kul, sa han.