b a (r) n b r y t a n d e

En ba(r)nbrytande blogg om ofrivillig barnlöshet och vanlig hederlig ångest

Sorg och längtan

Kategori: Gravid, Sorg

Igår började jag rensa i biblioteket av frustration. Färgkoordinerade böcker, slängde papper och torkade ytor från damm. Jag tror vi kommer få bebis tidigare än beräknat. Jag känner det i min kropp och jag vill inte då behöva få tio pocketböcker på tårna när jag öppnar bokhyllan. 
 
Tre timmar tog det att rensa i våra skåp. Han jobbade kväll. När han ringer sitter jag mitt i högen av IVF-papper. Han ringer nu en gång per arbetspass, det har aldrig hänt förut. Hans jobb är intensivt och jag blir glad av att han tar sig den tiden. Jag frågar över telefonen om vi ska spara papper och broschyrer från vår behandling. Något förvånad blir jag när han säger ja på frågan. "Vi kan behöva det igen". Jag skrattar. Tänker att han skulle sagt "släng skiten". Precis då tar jag upp vårt senaste resultat av frusna ägg. Vi har två. Två långtidsodlade embryon i frysen. Med tanke på att fyra inte ville fästa efter återinförande och tre inte klarade upptiningen efter första fulla behandlingen känns inte två så tryggt. Jag blir lite besviken när jag ser resultatet. Hade förträngt. 
 
Jag vill sätta mig ner och förklara för världen vad IVF gör med en människa. Vi försökte bara i tre år. Ett år på egen hand. Året efter det, på egen hand och under utredning. Efter det ett år med ivf-försök och sen var vi äntligen gravida. När bebisen kommer har vi längtat i 3år och 10månader. Jag säger "bara" tre år för de flesta som jag känner har kämpat längre än så. Vi har haft tur. Inte lika stor dos tur som de som blir gravida naturligt efter några månader men i IVF-svängen är vi lyckligt lottade. Det är svårt att förklara. Jag har turen att ha vänner nära mig som delat samma öde. Med varandra delar vi våra tankar och känslor. Det känns skönt. 
 
Sen skriver jag mycket. Det har alltid varit en tröst. 
 
Dagboken 31/10-14
 
När kommer du till oss ditt lilla frö? Vi längtar efter dig. Ska mamma byta jobb först? Är det därför du väntar? Du förstår det löser sig ändå. Du kan komma. Jag är lugn och lycklig nu. Vi har ett jättefint hus och ett rum till dig. Pappa har redan bestämt tapet. Mitt lilla frö. Kom när du är redo. Jag väntar på dig. Vi mår bra. 
Jag har fått hjälp att hantera längtan men snart vill jag ses så vänta inte för länge. 
 
Älskar dig, 
din mamma 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-10-30 | 19:52:33

    Så fint skrivet i dagboken

Kommentera inlägget här: